Al vanaf 2016 werken wij samen met woningbouwvereniging Zeeuwland aan het verduurzamen van het woningbezit. Dit doen we in samenwerking met twee andere aannemers onder de naam Energiek. In totaal heeft De Kok Bouwgroep al 856 woningen aangepakt.
258 woningen verduurzaamd
In 2020 hebben we in opdracht van Zeeuwland 258 woningen in Brouwershaven, Ellemeet, Kerkwerve, Nieuwerkerk, Oosterland, Ouwerkerk, Scharendijke en Zierikzee verduurzaamd. Dit alles in bewoonde staat.
In goed overleg met de bewoners hebben we de werkzaamheden uitgevoerd. Samen met onze bouwpartners Geluk Groep, Roegiers de Koeijer, Meesters de Koeijer, Saman installatie, Saman Zonnepanelen, Takkenkamp, Lukasse Rumitec en Peter Jansen Bouw.
In maart, net vóór de Corona situatie, zijn we het project gestart met een energiemarkt. Tijdens deze bijeenkomst hebben we (i.s.m. Zeeuwland, Saman Zonnepanelen en Geluk Groep) de bewoners geïnformeerd over de ingrepen. Daarna gooide Corona roet in het eten, hierdoor hebben we af moeten wijken van onze planningen. Mede dankzij goed overleg met de bewoners, is het ons toch gelukt om alle woningen dit jaar nog aan te pakken!
Maatwerk bewonerscommunicatie en -begeleiding
Het werken in bewoonde staat heeft een behoorlijke impact voor bewoners. Daarom hebben we bij dit soort projecten veel aandacht voor bewoners en kijken we verder dan puur de uitvoering van de bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden. Op ieder project werken we met vaste aanspreekpunten voor bewoners waar zij terecht kunnen met hun vragen.
Bewoners zitten niet altijd te wachten op werkzaamheden in en rondom hun woning, omdat dit altijd enige overlast veroorzaakt. Het belangrijkste is dan bewoners goed te informeren over wat hen precies te wachten staat. Welke werkzaamheden gaan we uitvoeren, hoeveel overlast kunnen ze ervaren, wat verwachten wij van de bewoners en wat is voor hen het voordeel. Hiervoor zetten we verschillende communicatiemiddelen in.
Zo organiseren we voordat we starten met de werkzaamheden informatiebijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten geven we uitleg en kunnen bewoners vragen stellen. Verder versturen we informatiebrochures en –brieven. Hierin staat alles duidelijk beschreven, zodat bewoners dit in alle rust nog eens kunnen doorlezen. Ook krijgen bewoners een werkkalender/planning. Hierin lichten we de werkzaamheden per onderdeel toe en we wat tips over bijvoorbeeld het onderhoud en schoonhouden van kozijnen. Welk tijdsbestek komen we hoeveel tijd, wanneer. slslsl
Dat we veel aandacht hebben voor bewoners zien we terug in de klanttevredenheidsenquêtes. Voor dit project hebben we inmiddels 55 enquêtes binnen, met een gemiddelde score van 8,1!
Benieuwd naar de rest van onze renovatieprojecten?