Afgelopen week hebben we groen licht gekregen, meer dan 70% van de bewoners is akkoord. In opdracht van Woongoed Middelburg gaan wij de verouderde Meanderflat in Middelburg renoveren. We streven ernaar eind juni dit jaar te starten en in december 2022 zal de oplevering plaatsvinden. Het uitgangspunt is de flat mooier, schoner, veiliger én energiezuinig te maken!
In juni vorig jaar zijn wij geselecteerd als bouwpartner na een Bouwteam selectie. Dit was een bewuste keuze voor Woongoed Middelburg, omdat je in een bouwteamde expterise van verschillende disciplines in een vroeg stadium samen om zo te komen tot een optimaal plan.
Samen met Woongoed Middelburg, AG Nova architecten en de klankbordgroep heeft onze calculator Jurgen hard gewerkt aan de verdere uitwerking van de renovatieplannen. Dankzij de inzet van deze betrokken klankbordgroep, bestaande uit 5 bewoners waaronder ook vertegenwoordigers uit de leefbaarheids- en bewonerscommissie, hebben we onze plannen naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Ze zijn langs de deur geweest bij alle huurders om hen te informeren en aanvullende wensen op te halen. Dit heeft geresulteerd in een lijst met extra aandachtsputen, waardoor we de woningen nog comfortabeler kunnen maken. Denk aan zaken als de ventilatie in de woning en het nazien van de verwarmingen.
Om bewoners goed te informeren over de plannen en alle vragen te beantwoorden hebben we op Coronaproof manier een inloopwinkel georganiseerd, waar we iedereen uitgenodigd hebben voor een persoonlijk gesprek.
In dit gesprek hebben we onder andere verteld over de werkzaamheden, de planning en hebben we duidelijk aangegeven wat er de komende tijd van ons verwacht kan worden. Ook hebben we de huurders alvast een voorproefje gegeven van het eindresultaat. We hebben grote afbeeldingen laten zien, plattegronden en monsters van de materialen die we gebruiken.
De renovatie van de Meanderflat is een omvangrijk project met de nodige logistieke uitdagingen. Zoals eerder gezegd is het de bedoeling om de flat mooier, schoner, veiliger én energiezuiniger te maken. Bewoners moeten er comfortabel kunnen wonen en weer trots zijn op hun flat.
We pakken het hele complex met in totaal 252 huurappartementen aan. Alle garages verdwijnen, hierdoor kunnen we een nieuwe open plint creëren. Het gevolg hiervan is wel dat er 11 appartementen gesloopt worden. In het kort de werkzaamheden die we gaan uitvoeren, verdeeld in 7 groepen.
1. Een frisse gevel
Om de frisse gevel te realiseren brengen we een extra regenpijp aan bij de hangende bergingen zodat de loopstraat droog en schoon blijft, we maken de gevel schoon, er komt een glazen balustrade en de bergingen krijgen een nieuw kleurtje.
2. Een energiezuiniger dak
Op het dak komt nieuwe dakbedekking met een flinke laag isolatie. We plaatsen zonnepanelen die collectief aangesloten worden en om ervoor te zorgen dat alle woningen een gezond leefklimaat hebben passen we het ventilatiesysteem aan.
3. Een moderne entreetoren
We vergroten de entreetoren en frissen de entree en het trappenhuis op. Alle torens krijgen dezelfde kleur en zijn te herkennen aan de huisnummers. Voor de veiligheid voorzien we de entree van een videofoon en er komt een schuifdeur.
4. Een gastvrije begane grond
De woningen op de begane grond krijgen een herkenbare entree met postkast en videofoon. Verder krijgt iedere woning krijgt een extra fietsenberging die via een veilige en aparte ingang te bereiken is.
5. Een overzichtelijke loopstraat (eerste verdieping)
We voorzien de bergingen van een nieuwe deur en regenpijp. De balustrade wordt transparant met glas.
6. Een veilige corridor (vierde verdieping)
We frissen de gang op de vierde verdieping op met nieuwe materialen en betere verlichting. In de gang en het portiek brengen we energiezuinige verlichting aan.
7. Een comfortabele woning
De balkons krijgen een nieuwe laag verf, het hekwerk wordt vernieuwd en de hemelwaterafvoer hersteld. Ook plaatsen we nieuwe installaties.
Bij het renoveren in bewoonde staat komt heel wat kijken. Een belangrijk aandachtspunt bij dit project is overlast voor bewoners. Helaas gaat zo’n grootschalige renovatie altijd gepaard met overlast voor bewoners, toch doen we er alles aan om dit zoveel mogelijk te beperken. We treffen hiervoor verschillende maatregelen. Zo werken volgens een gefaseerde aanpak en houden er rekening mee bij de planning van de werkzaamheden. We zorgen bijvoorbeeld dat er een aantal rustmomenten per dag een zijn of dat het een aantal dagen aaneengesloten rustig is. Verder creëren we verschillende rustwoningen, waar bewoners kunnen verblijven als we in en om hun woning aan het werk zijn en delen we oordoppen uit. En als de Coronasituatie het toelaat kunnen we bijvoorbeeld een rustkeet plaatsen, waar buren gezellig samen kunnen verblijven.
Omdat dit een groot en complex project is, hebben we ervoor gekozen om handige app te gebruiken voor de bewonerscommunicatie. Deze app is samen met de bewoners ingericht, zodat hij in gebruik goed aansluit bij de doelgroep. Via de app kunnen we snel en gericht informatie delen, zelfs specifiek per huisnummer. Op deze manier krijgt iedereen alleen de voor hen relevante informatie te zien krijgen. Zij krijgen een melding als er nieuwe informatie voor hen klaarstaat.
We leggen duidelijk uit hoe de app werkt en hoe je hem gebruikt. In de app staat bijvoorbeeld belangrijke informatie vinden over wanneer we in of rondom de woning aan het werk zijn, welke werkzaamheden we precies uitvoeren en wat dit voor de bewoners betekent. Natuurlijk houden we ook rekening met de mensen die de app niet kunnen gebruiken. We houden hen per brief op de hoogte.
Op de hoogte blijven over dit project? Houd onze social media en de website goed in de gaten!